2007-11-26

Lyckat varumärkesbygge

Gläds alla som jobbar med att göra och sälja Volvobussar. I Indien har ert varumärke inte bara blivit synonymt med kvalitet och komfort utan också tagit sig in i språket och blivit ett begrepp för ”bekväm, lite lyxig bussresa”.

En bjärt kontrast till ett annat svenskt företags bidrag till språkbruket i Indien. Sedan mutaffärerna på 80-talet använder indier ”Bofors” som synonym för ”lurendrejeri”. ”Don’t try to bofors me”, kan man höra, vilket alltså betyder: försök inte lura mig.

I dag har Times of India en artikel om de nya stadsbussarna i Bangalore.

Tidigare har staden mest haft gamla skrangliga Tatabussar med bucklig plåt och höga handikappovänliga trappsteg.

De nya Volvobussarna är en sensation: moderna, luftkonditionerade och med marknära golv så att man enkelt kan kliva på. Självklar standard i väst, lyx i Indien.

Rubriken i Times of India ”Riding high on a Volvo”.

Tidningen har intervjuat busspendlare:

"’Volvos are a welcome change in India. There is a feel good factor when you travel in these buses. They should have more of them’, says Rakesh, a software engineer, another Volvo regular."

Lägg märke till språkbrygget. Rakesh är inte ”trogen bussresenär”, han är en ”Volvo regular”.

Det här är inget nytt. Volvos bussar är sedan länge kända i Indien som bekväma, robusta och lyxiga. Bussbolag brukar med braskande stora bokstäver skriva på sina reklamskyltar att de kör med Volvobussar och inget annat.

Det finns också en stor piratmarknad som snyltar på Volvobussarnas goda renommé. Indisktillverkade bussar med ”Volva” eller ”Valvo” skrivet på långsidorna är en vanlig syn på indiska vägar.

En black om foten var när det i februari i år visade sig att en av modellerna inte var så välbyggd som man trott.

När jag bodde i Bombay i vintras skrev jag en artikel till TT om Volvobussägare som klagade på sina långfärdsbussar.

De sa att bussarna läcker under monsunen och att det lätt går hål i golven. Dessutom dog en fotgängare för två sedan han efter att ha träffats av en bussdörr som lossnat i farten, hävdade en bussägare.

De missnöjda bussbolagen hade gått samman i organisationen Volvo Bus Owners Seva Sangh (Volvobussägarnas förening) och protesterat mot Volvos modell B7R, som tillverkas i Indien.

Karossen – som de klagade på – görs av en indisk underleverantör, vilket de flesta indier jag pratade med anser förklara hela saken. Indier har ett starkt politiskt, vetenskapligt och kulturellt självförtroende, men de flesta anser att när det gäller maskiner står ”international standard” för något som håller och ”Indian standard” för något som snabbt går sönder.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online