Striden fortsätter mellan det stora
gruvföretaget och naturfolken om rätten att exploatera de heliga bergen i
Orissa.
Senaste nytt är
att naturfolken, dongria kondh, vunnit en delseger. Konflikten som såväl medier
som lokala aktivister jämfört med den kamp som utkämpades mellan det blå na’vi-folket
och människor i Hollywoodfilmen Avatar.
Nyligen hölls en
folkomröstning bland 8 000 dongria kondh-folk som bor runt Nyamgiri Hills i
södra Orissa. Valresultatet var entydigt: stoppa utvinningsplanerna.
Folkomröstning,
den första av sitt slag i Indien, tillkom på initiativ av högsta domstolen i
New Delhi för att komma till rätta med den tio år gamla konflikten.
Dongria kondh
anser att kullarna är heliga och inte får exploateras, eftersom deras
överlevnad är beroende av att naturen behålls intakt.
Gruvföretaget,
Vedanta Resources anser å sin sida att kullarna är lönsamma och måste exploateras på bauxiten som
finns i deras innandöme.
Folkomröstningen
var möjlig att genomföra sedan domstolen tolkat de rättigheter som stam- och
skogsfolken har enligt Forest Rights
Act från 2006, som säger att religiösa och kulturella värden måste
skyddas.
– Folkomröstningen
var ett positivt initiativ i enlighet med FN:s principer. Indien är en
demokrati och vi kräver att liknande folkomröstningar ska hållas också på andra
håll i landet där ny gruvdrift planeras, säger Ravi Rebbapragada,
generalsekreterare för Mines,
Minerals and People, en allians av enskilda, institutioner och
organisationer som kämpat mot utvinningsplanerna.
2010 vädjade
dongria kondh genom organisationen Survivor International till
Avatar-regissören James Cameron om hans stöd för deras sak, eftersom de menade
att konflikten om kullarna är så lik den som na’vi-folket i filmen utkämpade.
Det blå na’vi–folket
på planeten Pandora förlorade.
Dongria kondh i
Orissa vann – åtminstone en delseger.
Fortsättning
följer.
Läs mer: Dongria kondhs vädjan till James Cameron. Min senaste bok, dokumentärromanen New Delhi-Borås utspelar sig till stor del i djungelområden i Orissa, eftersom huvudpersonen är uppväxt där (hans mamma kommer från stamfolksgruppen kutya kondh) – läs mer om boken här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar