Den politiska kampen om
maten
I Indien kommer maten från åkrar
som ligger bara några mil från stan. Mjölken köper man från mjölkmannen som
kommer cyklande med två mjölkkrukor dinglande från styret. Och frukt och grönt
får man från grönsaksmannen som gata upp och ner drar sin vagn med färska
grödor. Indier går även till basaren där man pekar ut en levande kyckling som
slaktas och plockas medan man väntar. Eller så besöker man den familjeägda affären
på hörnet där expediten öser upp ris, linser, kikärtor och kryddor ur jutesäckar.
Men nu har
världens ålderdomligaste livsmedelsmarknad öppnats för internationella
matvarujättar.
I december gav
indiska parlamentet grönt ljus åt utländska direktinvesteringar i
snabbköpsbranschen. Det innebär fritt fram för livsmedelsgiganter som franska Carrefour,
brittiska Tesco och inte minst amerikanska Wal-Mart. I väst vädrar man
morgonluft: att få börja sälja mat till 1,2 miljarder indier är den vitamininjektion
som skuldtyngda USA och Europa behöver just nu.
Men i Indien är
inte alla lika euforiska. Beslutet att släppa in kapital från två forna
kolonialherrar och världens idag mäktigaste nation har delat Indien i två
läger.
Debatten har
kommit att handla om så mycket mer än bara mat. Ytterst handlar den om indisk
identitet och självbestämmande gentemot västerländskt inflytande och
nykolonialism.
De som är för att Wal-Mart och andra matvarujättar släpps in pekar på att
Indien idag har usel infrastruktur för att frakta maten från åkern till
tallriken. Nästan alla livsmedel är lokalproducerade och obearbetade, vilket
låter ekologiskt och nyttigt. Men eftersom Indien saknar kylkedjor där varan
kan hållas kall på sin väg till konsumenten ruttnar en fjärdedel av allt som
odlas i Indien. Det är ett enormt resursslöseri som skulle kunna minskas med en
modern förpackningsindustri, kylbilar och snabbköp.
Och hushållning
med resurserna är förstås välkommet i ett land där nästan hälften av alla barn
är undernärda och hundratals miljoner människor dör i förtid på grund av sjukdomar
orsakade av dålig hygien, förorenat vatten och näringsbrist.
De som är emot de internationella
matvaruaffärernas intåg pekar istället på att miljoner småbutiker kommer att få
slå igen. De tror också att den indiska
bonden kommer att bli den stora förloraren och exemplifierar med USA, där bönderna
för hundra år sedan fick 70 procent av pengarna som konsumenten betalade för
maten, medan man idag bara får behålla 4 procent. Resten går till alla möjliga
mellanhänder. Om Indien fick en modern livsmedelsindustri skulle landsbygden
bli ännu fattigare än vad den är idag, menar kritikerna.
Dagens tolv
miljoner indiska småhandlare omsätter lika mycket pengar som amerikanska matvarukedjan
Wall-Mart. Men medan de indiska småaffärerna och basarstånden ger jobb till 40
miljoner indier, har Wall-Mart bara 2 miljoner anställda – alltså 20 gånger
färre än Indiens småhandlare. Motståndarna befarar därför att den småbutiksdöd
som Wall-Marts entré skulle medföra kommer att leda till massarbetslöshet.
Vad som nu är på väg att hända är
sista spiken i kistan för mahatma Gandhis idéer från självständighetskampen mot
britterna. Idéer som byggde på självtillit och självförsörjning och vars syfte
var att bryta det koloniala mönstret där tredje världen producerade råvaror
till låg förtjänst och västerlandet stod för förädlingen som gav hög förtjänst.
Be Indian, buy Indian, var ett slagord
som lanserades under premiärminister Indira Gandhi på 70-talet, samtidigt som
många västerländska produkter försvann och ersattes av indiska. Men för 20 år
sedan började Indien liberalisera sin ekonomi. Sedan dess har de internationella
varumärkena återerövrat Indien: sportskor, läsk, mobiler, tv-apparater, datorer
och snart också möbler, eftersom Ikea nyligen fick tillstånd att starta varuhus
i landet.
När Wall-Mart
och andra matvarukedjor nu gör entré är det dags att säga adjö till den sista
helindiska bastionen: de ålderdomliga basarstånden, de buckliga mjölkkrukorna,
de ambulerande grönsaksförsäljarna.
Ironiskt nog är det det regerande
Kongresspartiet som vill släppa in internationellt livsmedelskapital.
Kongresspartiet, som har sina rötter i självständighetsrörelsen och därmed mahatma
Gandhis antiimperialistiska självförsörjningsideal.
Under hela
hösten har det varit livliga gatuprotester mot planerna på att släppa in
västerländska matvarukedjor. I sydliga Kerala, med lång tradition av folkligt
deltagande i politiken, har provinsregeringen sagt att åtminstone i deras
delstat är Wall-Mart och deras anhang inte välkomna.
Kritiken kommer
från alla håll. Indiens kommunister kallar beslutet för en ”krigsförklaring mot
folket”. Samma tongångar hörs från den hindureligiösa högern som tror att
Wall-Marts erövring av Indien kommer försätta landet i ett tillstånd av ”ekonomiskt
slaveri”.
Det är hårda ord
i det stora indiska matkriget. Men medan både vänstern och högern är upptagna
med att se hur utländska ägare tar över från indiska företagare, missar de att moderna
snabbköp faktiskt skulle kunna rucka på ålderdomliga hierarkier inom det
indiska samhället.
Det kan ta en
hel dag att handla mat åt familjen, eftersom man måste åka mellan flera olika
mataffärer och basarstånd för att få ihop vad som normalt finns tillgängligt i en
enda modern mataffär.
Inköpen sköts
vanligtvis av hustrun i familjen, som därmed får svårare att argumentera för
att hon vill söka ett arbete utanför hemmet. Och hos den välbärgade medelklassen
sköter hushållerskan inköpen.
Basarmodellen innebär
därmed att patriarkatet och det indiska systemet med herre och tjänare bevaras.
Om basarerna slår igen försvinner en del av den indiska kulturen. Som
utomstående betraktare tycker jag att det är trist. Indien blir på så sätt ett
snäpp mindre exotiskt. Men viktigare är väl att en modernisering av Indiens
matförsörjning kan vara ett steg på vägen mot ett jämlikare samhälle.
Sändes i Obs i P1 torsdag 17 januari. Lyssna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar