2009-11-02

Indian Coffee House i Delhi


Indian Coffee House är en institution. I Delhi låg det från 1957 i Connaught Place, där Palika Bazaar nu ligger.

Sedan flyttade det till Janpat för att 1975 hamna där det fortfarande ligger. Ett par trappor upp i det slitna varhuset Mohan Sing Place. Där låg det när jag kom till Indien 1983. Satt ofta på tekterrassen med en kopp kaffe och en masala dosa och tittade ut över staden. Minns skyltarna och bilderna: ”Medlem av Indiska Kaffearbetares Kooperativa Samfällighet”; den sepiabruntonade reklambilden från femtiotalet där budskapet löd ”A fine type (en bild på en stolt, vitskäggig kaffebonde med vit bomullsmössa), a fine coffee (en bild på kaffebönor). Both are Indian!”.

Nu hotas kafét av stängning. Bloggen Delhi Walla har intervjuat stamgästerna som är upprörda.

- Indian Coffee House är en institution; det har bidragit till att formulera landets sociala och politiska agenda; det brukade besökas av de intellektuella, säger Mr Gupta till Delhi Walla-bloggaren.

Själv forskar jag i Indian Coffee House när det låg ovanpå dagens Palika Bazaar. Det är en del av researchen för en bok jag håller på att skriva. Är det någon som var där då - före 1975 och har minnen; hör gärna av er! Vore ovärderligt.

1 kommentar:

Eva Droetto sa...

Har inga gamla minnen att dela med mig men är ett stort fan av Indian Coffe House. Ofta underbara ställen i fina gamla lokaler. Oaser i myllret. Och även när lokalerna inte är så intressanta så är atmosfären väldigt speciell. Jag måste säga att jag älskar hela idéen med Indian Coffee House och tycker det är väldigt sorgligt att Delhis Coffee House hotas av nedläggning.

Leta i Indien Online