2008-10-13

Solrikshan har kommit till Delhi


Indiens storstäder hostar i sina egna avgaser. Trots att både Delhi och Bombay infört naturgas i taxibilar, mopedrikshor, bussar och lastbilar tätnar smoggen.

Indien har samtidigt uppskattningsvis åtta miljoner cykelrikshor, som drivs av mänskliga muskler, pedalkraft.

I Bombays utkanter och i centrala Old Delhi är de fortfarande vanliga, vilket givetvis är en hit för miljön, men bjuder på dåliga arbetsvillkor och usel lön för förarna. Och allt fler kunder väljer en mopedriska eller en taxibil för att komma fortare fram och - framför allt - transportera sig i de delar av städerna där cykelrikshorna helt enkelt är portförbjudna för att inte skapa ytterligare trafikkaos.

Nu har statliga Centre for Scientific and Industrial Research (CSIR) lanserat solrikshan i Indiens huvudstad: en trehjulig cykeltaxi som drivs av en elmotor som får kraft från ett 36-volts batteri som laddas med solceller. Rikshan, som också kan trampas, har en toppfart på 15 kilometer i timmen och rymmer tre passagerare.

Den testas nu i Delhis mest cykelriskhatäta kvarter: basargatorna runt Chandni Chowk, Jama-moskén och Röda Fortet.

- En av de viktigaste framstegen är förbättringen av arbetsvillkoren för cykelriskhaförarna, säger Pradip Kumar Sarmah, chef för Centre for Rural Development enligt nyhetsbyrån AFP.

Den solkraftsdrivna rikshan, som hyllats av Indiens vetenskaps- och teknikminister, bjuder på lyx som FM-radio och kontakter där passagerarna kan ladda sina mobiltelefoner under färden.

Ett fulladdat batteri kan driva rikshan fem till sju mil innan det måste laddas igen. Men eftersom solen ofta skiner över Indien är det alltid nära till nya kraft. Dessutom laddar batteriet även när det är mulet - bara det inte spöregnar.

Insitutet som utvecklat solriskhan hoppas att man snart ska kunna lansera en soldriven liten stadsbil, som kan ersätta traditionella bilar.

- Utsläppen av växthusgaser ökar och 60 procent av ökningen står transporterna för. I en tid av klimathot kommer solrikshan och dess efterföljare förhoppningsvis att utmana de bensin- och dieseldrivna småbilarna, säger chefen för CSIR förhoppningsfullt.

1 kommentar:

samtalmedsolen sa...

Hängde en liten kort stund vid Chandni Chowk idag men såg bara de vanliga cykelrikshorna.

Hur som helst låter det ju som en bra idé.
En annan god idé (och enkel sak)för att gynna förarnas hälsa är ju annars att byta kugghjul till ett hjul med ett par fler kuggar på.

Leta i Indien Online