Rapporter och kommentarer från det moderna och det traditionella Indien av Per J Andersson, författare, Indienresenär, nyhetsredaktör på Vagabond och 2010 utsedd till Årets Journalist.
2008-11-26
Hård kritik av indiska skolor
Nästan hälften av alla indiska barn är undernärda. Det är en chockerande siffra som varit känd i några år. FN-organet Unesco har nu kommit med en rapport som kopplar ihop undernäringen med förmågan att lära sig saker i skolan.
Hjärnans kapacitet sjunker hos skolbarn som inte får den näring som de behöver.
Dessutom:
– Barn som inte får tillräckligt med mat de första två åren i sitt liv kan få nedsatt hjärnkapacitet för resten av livet. Påverkan är oåterkallelig, säger doktor Arjun Gupta på Breastfeeding Promotion Network of India till Hindustan Times.
Tester visar att 45 procent av alla indiska elever i klass tre inte klarade av att läsa en testtext ämnad för elever i första klass. 42 procent av tredjeklassarna klarade inte av enklaste formen av plus och minus.
Sämst skolresultat görs i delstaterna Orissa och Rajasthan, där också undernäringen bland barn är hög.
Unescorapporten kritiserar indiska regeringen för att man trots flera år med stark ekonomisk tillväxt inte lyckas omsätta framåtskridandet i bättre livsvillkor för de fattigaste barnen. Sedan 1998 har andelen barn som är undernärda bara minskat med en procentenhet från 47 till 46 procent.
Indien använder bara 3,3 procent av sitt BNP till utbildning. I exempelvis Storbritannien och grannlandet Maldiverna ligger andelen på mellan åtta och tio procent.
Rapporten kritiserar också indiska myndigheter och politiker för det stora antalet lärare som aldrig dyker upp i skolorna på morgonen – ett sedan länge känt indiskt problem. I snitt skolkar 25 procent av alla indiska lärare. Detta får katastrofala följder för landets ekonomi. Enligt Unescorapporten förlorar Indien motsvarande 16 miljarder kronor om året bara på grund av lärare som tar emot lönen men struntar i att utföra sitt jobb.
Läs- och skrivkunnigheten i Indien var 65 procent 2006. Det är en procentenhet högre än året före, enligt rapporten, men långt under genomsnittet för världens utvecklingsländer, som är 79 procent.
Indien har en lång väg att vandra innan man ens kommer upp i samma nivå som flera av de andra utvecklingsländerna. Upp till de tidig-industrialiserade länderna i Europa och Nordamerika är vägen förstås oändligt mycket längre.
Enligt en annan färsk rapport, Global Trends 2025 från amerikanska National Intelligence Council, kommer visserligen Kina och Indien att i en snar framtid bli världens största respektive tredje största ekonomier samtidigt som deras globala politiska ambitioner kommer att öka, men framför allt Indien kommer att under lång tid förbli en stormakt med dubbla identiteter, tror rapporten: stor, mäktig och framgångsrik och samtidigt fattig och eländig.
Ladda hem och läs hela Unescos rapport.
Ladda hem och läs hela National Intelligence Councils rapport.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Vad kan man göra ?
Går det att starta skolor i Indien ?
Skicka en kommentar