Rapporter och kommentarer från det moderna och det traditionella Indien av Per J Andersson, författare, Indienresenär, nyhetsredaktör på Vagabond och 2010 utsedd till Årets Journalist.
2009-03-23
Indiska 16 000-kronorsbilen är här
Den länge omtalade indiska 16 000-kronorsbilen Tata Nano börjar säljas i Indien 9 april.
Tatas försäljningsidé är att bilen ska vara lockande för de miljoner indier som idag anser sig ha råd med moppe/skoter, men inte med bil. En Tata Nano kostar ju lika mycket eller obetydligt mer än en skoter.
Motorn är svag, 624 kubik. Å andra sidan behövs knappst mer på indiska vägar där maxhastigheten sällan kan bli så mycket mer än 70 kilometer i timmen.
Basmodellen har inga airbags, ingen luftkonditionering, ingen radio, ingen servostyrning. Men lyxigare och dyrare modeller kommer också att finnas.
2011 ska Tata lansera en europeisk version. Den blir större, kommer att uppfylla de säkerhetskrav som ställs i EU och kosta runt 50 000 kronor.
Indiska bilanalytiker tror att bilen kommer att bli en hit och att Tata kommer att få svårt att leverera så många bilar som efterfrågas. Bristen på biler kommer inte att vara avhjälpt förrän den nya fabriken i delstaten Gujarat blir klar nästa år.
Förseningen beror på att Tata först tänkte bygga bilen i en ekonomisk frizon (SEZ) i delstaten Västbengalen, men stötte på motstånd från bönder och politisk opposition. Förespråkarna för bilfabriken var paradoxalt nog Communist Party of India (Marxist), ett på papperet doktrinärt men i praktiken pragmatiskt parti som leder koalitionen som styr delstaten.
Miljörörelsen i Indien har varit kritisk till Tata Nano, eftersom den kommer att innebära ökad bilism. Bland annat har Tata kritiserats av ansedda Centre for Science and Environment (CSE) i Delhi.
Själv väntar jag på att Tata ska lansera en Nano som går på metangas.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar