2007-02-10

Vill du bli miljonär?


På Coffee Day på fjärde våningen i Atria – ”…the Millennium Mall” – träffar jag Dipali.

Jag intervjuade henne för min bok för två år sedan. Då sa hon:

– Det är en bra tid, den som är nu, en bra tid att leva i Indien.

… och menade den nya friheten som en arbetande singelkvinna har i en storstad som Bombay. Kraven på att gifta sig finns, men fram till den stunden är kommen kan man jobba, umgås med vänner, både män och kvinnor, åka på semester tillsammans med dem, och leva ett liv som tills nyligen var mycket ovanligt i Indien.

Känns det fortfarande så, frågar jag när våra cappuccinos ställs på bordet mellan oss.

– Ja, jag har svårt att tänka mig något bättre liv än detta.

– Då sa att när det gäller att hitta den rätte mannen att gifta dig med litar du inte helt på ditt eget omdöme, du sa att du hade stort förtroende för dina föräldrar när det gäller att välja.

– Sa jag det? Jo, jag litar fortfarande på dem, säger hon och skrattar.

Men sedan förstår jag att scenariot med arrangerat äktenskap kanske ändå har blivit blekare. Dipali pratar om att flytta utomlands, kanske Paris, Singapore.

– Livet verkar så lätt där, allt praktiskt som tar sån tid i Bombay är hur enkelt som helst där. Och så kanske man kan träffa nån där.

När vi är klara med kaffet går vi ner på första våningen där företaget där hon jobbar är med och arrangerar en modevisning för barn. Dipalis företag står för marknadsföringen av flickparfymen Barbie, rosa flaskor och söt doft, som tioåringar älskar.

Små barn i tuffa kläder och bandanas knutna runt huvudet dansar och poserar medan föräldrar och andra vuxna fotograferar och klappar händer.

Efter en stund känner jag mig olustig i denna luftkonditionerade, fläckfritt rena värld av glas och stål. Utanför dunkar Bombays puls i den tropiska kvalmiga avgasmättade kvällsluften över gropiga gator kantade av slumbostäder och reklamskyltar för mobiltelefonabonnemang.

När jag var i Bombay på en researchresa för sju år sedan stirrade Big B, Bollywoodskådespelaren Amitabh Bachchan, ner på oss från plakat med reklam för ”Kaun Banega Crorepati?” (”Vem vill bli miljonär?”). Nu går frågeprogrammet åter i tevekanalen Star Plus, men med Big B:s ärkerival, Shah Rukh Khan eller kort och gott SRK, som programledare.

SRK tittar på mig när jag kommer ut från Atria. Jag tycker att hans läppar rör sig.

– Vill du bli miljonär? verkar han säga till mig.

– Eller du? frågar han med sitt återhållsamma charmiga leende och tittar på mamman som kokar ris utanför slumhyddan på trottoaren.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online