2007-11-09

Indisk folkbil med kokraft

Det indiska företaget Tata Motors ska lansera en folkbil för bara 20 000 kronor. Den kallas One lakh car (1 lakh = 100 000 rupier, dvs knappt 20 000 kr). En bil för alla i botten av den ekonomiska pyramiden.

Tatas bil har fått New York Times-kolumnisten Thomas L Friedman, författare till boken ”The world is flat”, att bli förfärad. Fattigmansbilarna kommer att få förödande miljökonsekvenser, skriver han.

Skorrar det inte falskt? Vad har han – och vi – för rätt att tillrättavisa indier som bara vill ha det som vi har det.

Friedman efterlyser billiga lösningar på stora problem, snarare än billiga kopior på våra värsta vanor. Han säger att Indien kan göra jämfotahopp över och förbi den amerikanska livsstilen.

Visst, landet har tidigare visat att man är bra på oväntade språng. Se på hur ett miljöinstitut lyckats få New Delhi att förbjuda diesel i alla bussar och taxibilar. Se på utvecklingen från telegrafen till e-posten och mobiltelefonen (utan omvägen via stationära telefonen).

Jag har ett förslag. Gödslet från Indiens 300 miljoner kor används idag av bybor som billig energikälla i spisar. Metangasen från dyngan skulle också kunna driva Indiens motorfordon.

Se framtiden: ett Indien som är världsledande när det gäller framställning av motorbränsle ur koskit. Målet: en metangasdriven indisk folkbil. Samtidigt en väg bort från oljeberoendet och en stabilare global säkerhetspolitik.

Publicerad i en något kortare version 8 november på DN kultur.

1 kommentar:

vesna sa...

aaaah i know =) har ett par indiska vänner som sagt samma sak :) tänkte faktiskt satsa på hindi, med tanke på att dom flesta låtarna jag gillar är på hindi! :)

Leta i Indien Online