2011-12-30

Ny flygplats väcker hopp om direktflyg Europa-Calcutta



En av världens sunkigaste storflygplatser är snart historia. I mars invigs de nya terminalerna på Calcuttas flygplats. Sex internationella flygbolag har sagt att man nu funderar på nya direktflyg från Europa och östra Asien till den indiska metropolen.

I 2011 års omröstning över Asiens sämsta flygplatser på en populär resesajt hamnade Calcutta på en föga smickrande femte plats efter hatade flygplatser i bland annat Manilla och Islamabad. Tidigare var också terminalerna i Indiens huvudstad New Delhi och finansiella centrum Bombay förfallna, slitna och dysfunktionella. Men sedan ett par år tillbaka har de ersatts av nya skinnande och moderna flygplatsbyggnader.

Och i mars 2012 är det dags för den tredje indiska megastaden, Calcutta, att få sina nya terminaler.

Lufthansa är idag ensamma om att flyga nonstop Europa-Calcutta, men planerar att inom kort lägga ner linjen. British Airways la ner sin direktlinje från London till Calcutta redan 2008, men säger att man nu överväger att återuppta den tack vare den nya terminalen. Cathay Pacific och ytterligare fyra flygbolag har också planer på en internationell direktlinje till Calcutta.

3 kommentarer:

Per Elgestrand sa...

Det är väl att ta i kalla Dum Dum Airport för storflygplats. Den har ungefär samma antal trafikrörelser som Bromma flygplats men fler passagerare. Utrikesavdelningen har nån miljon passagerare om året och den trivsamma lilla avgångshallen klarar enkelt av hundra i timmen. Större kapacitet behövs nog inte på länge.
Det är möjligt att BA tänker flyga på Kalkutta igen men beror säkert på att Lufthansa lägger ner, inte på en ny, överdimensionerad terminal för 25 mdr rupier. Det finns helt enkelt inget passagerarunderlag, vem flyger till Kalkutta?
Det är mycket hybris i den indiska flygbranschen, bolagen har beställt alltför många flygplan och flera ligger risigt till. Läste att Air India är skyldigt de tre statliga bensinbolagen 45 miljarder rupier och otroligt nog tillåts de fortsätta tanka. Kingfisher betalar flygbränslet kontant vid pumpen. Alla flygbolagen behöver höja priserna och minska antalet flygningar.
Apropå Bromma flygplats, jag åkte nyligen med Finnair Bromma- Helsingfors-Delhi på åtta och en halv timme. Söndag 17:30 till måndag 6:30 sen Jet till Kalkutta ankomst 11:40. Snabbt men framförallt bra tider. De bästa sen Aeroflot slutade flyga.

Per J Andersson sa...

Att stålbad väntar indiska inrikesflygmarknaden är en sak, men varför inte man inte ska glädjas åt ny terminal på Calcuttas flygplats förstår jag inte. Till och med Cochin och Hyderabad har moderna fina flygplatsbyggnader sen några år tillbaka. Megastaden Calcutta är också värd en.

Per Elgestrand sa...

Visst kan vi glädjas åt en ny terminal, det är nog bara jag som är sentimental. Men en god flygplatsekonomi är viktig och Kalkuttas attraktionskraft ännu viktigare. Man åker ju inte till en terminal.

Leta i Indien Online