2012-01-19

Ett kilo Indienguide


Sedan i höstas finns en ny upplaga av guidernas guide: Lonely Planets guide till Indien. Jag minns den första upplagorna, jag tror den var från 1983, samma år som jag gjorde min första Indienresa. Fullständiga titeln var India - a travel survival kit, omslaget pryddes av en teckning som var en smart kopia av en mogulsk miniatyrmålning där en västerländsk backpacker hade målats in i den gamla palatsmiljön. Boken innehöll inte en fotografisk bild, men många handritade kartor och svartvita karikatyrteckningar av indier.

I september förra året kom en ny upplaga av boken, som i år firar 30 år som guidebok. Idag innehåller den hundratals färgbilder och färgkartor och är mer än dubbelt så tjock som 1983, 1 229 sidor närmare bestämt.

En tegelsten, nästan åtminstone, ett kilo väger den, och en nästan oändlig källa till resekunskap.

Är du på väg till Indien. Skippa att packa de där finskorna som du ändå aldrig kommer att använda och packa ner Lonely Planets guide.

Jag kollade in Kartbutiken, Stockholms mest välsorterade resebokhandel. Där kostar den 391 kr. Inget oskäligt pris, tänkte jag, inte för en sådan tjockis. Men så tog jag en titt på Adlibris och Bokus, Sveriges två största nätbokhandlare. De tar bara 199 kr för Lonely Planets tunga Indienguide. Nästan tvåhundra kronor billigare än hos den fysiska bokaffären! Köp den på nätet alltså.

Min egen guide, Indien - personlig guide (Vagabond förlag 2007) är tyvärr slutsåld, men i februari åker jag till Indien för att researcha en ny upplaga. I september 2012 kommer den nya, uppdaterade och tredje upplagan av min guide, som kommer att landa på cirka 400 sidor, varav minst 64 i färg, och innehålla ett snävare men också personligare urval än Lonely Planets megaguide.

Lonely Planets India köper du på Adlibris eller på Bokus.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online