2008-03-13

Indiska järnvägen rustas upp


Har du rest med tåg i Indien? Det fungrerar ju oftast bra, fram kommer man och ofta i någorlunda tid, även om förseningar är vanligare än punktlighet.

Ett skämt jag hörde från en i publiken när jag förläste om Indien häromdan:

En man går ombord på ett indisk tåg och ser att det sitter en annan man på hans reserverade plats. Du sitter på min plats, säger den ene. Inte alls, det här är gårdagens tåg, svarar den andre.

Standarden på de indiska tågen är låg. Gamla rangliga vagnar som knycker och vaggar fram. Och det går sakta. Snitthastigheten är sällan mycket mer än 50 kilometer i timmen. Shatabdi Express kallas snabbtåg, men där är snitthastigheten bara 100 kilometer i timme, hälften eller en tredje del jämfört med europeiska och japanska motsvarigheter.

Ännu saknas snabbtåg värda namnet. Istället väljer därför fler och fler det allt billigare lågprisflyget med Spice Jet, Air Deccan, IndiGo med flera.

När man kan flyga Bombay-Madras på 1,5 timme för 300 kronor känns det meningslöst att ta tåget som tar 20 timmar och kostar 150 kronor, vilket är sorgligt inte minst för miljön.

Men nu ... Indiens järnvägar – värdens mest omfattande nationella nät - ska rustas upp. De närmaste fem åren ska cirka 400 miljoner kronor investeras i ett upprustningsprogram, enligt järnvägsminister Lalu Prasad Yadav.

Nya järnvägslinjer och högre säkerhet är några saker man ska satsa på.

Times of India har hela listan på förbättringarna som Lalu Prasad Yadav vill göra.

Kolla Indiska järnvägens hemsida.

Här hittar du information om indiska tåg på svenska - resebyrån Indcen som driver sajten kan också boka indiska tågbiljetter från Sverige.

Passa på att se Wes Andersons film Darjeeling Unlimited, som utspelar sig på indiska tåg. Se trailern för filmen.


Vilket är ditt bästa eller sämsta indiska tågminne? Skriv en rad här nedanför och dela med dig av upplevelserna!

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online