Rapporter och kommentarer från det moderna och det traditionella Indien av Per J Andersson, författare, Indienresenär, nyhetsredaktör på Vagabond och 2010 utsedd till Årets Journalist.
2008-05-07
Kulturella korsreferenser
Indiens hindunationalister pratar gärna om hinduisk tradition, kultur etc. Men det som vi idag kallar indisk kultur är till stor del - åtminstone i Nordindien - en blandning av hinduisk och muslimsk tradition.
På 1500-1700-talen dominerade tre muslimska imperier världen från Adriatiska havet till Bengaliska viken: Ottomanska riket (Turkiet), Safaviddynastin (Persien/Iran) och Mogulriket (Pakistan, norra Indien, Bangladesh).
Dåtidens Indien var alltså inte bara en muslimsk erövring i periferin, utan ett av den muslimska världens kulturella och religiösa centra.
De muslimska härskarna i Indien formade en värld via arkitektur och konst som lånade lika mycket från den hinduiska befolkningen som den blickade inåt mot islams estetiska mittpunkt. Därav indosarascensk byggnadskonst, design, tradition. Därav det Nordindien vi ser idag med Taj Mahal, Rajasthans borgar och maharajapalats, Fatehpur Sikri, Delhis Röda fort, designen på Varanasis/Benares sidensaris med mera. Därav danser och sånger på skördefester, bröllop och festivaler i Nordindien som är resultatet av en persisk-indisk och muslimsk-hinduisk mixkultur.
När hindunationalister angriper islams inflytande i Indien angriper de sig själva. Nordindien är en del av ett arv där det är omöjligt att separera beståndsdelarna med mindre än progromer, fascistisk ideologi och etnisk rensning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vilket otroligt fånigt inlägg. Alla erövrare lämnar ett avtryck även britterna, men det är knappast vad det handlar om utan i vilken grad Indien ska ha en eller två grundlagar.
Jo, men muslimernas avtryck är inte bara en fernissa, den utgör numera en del av kärnan i "det indiska". Utveckla gärna ditt resonemang om "en eller två grundlagar"!
Fråga Taslima Nasrin. Eller beakta family law. Indien är inte multikulturellt, det är två paralellsamhällen. Jag skulle knappast kalla britternas bidrag till Indien för en fernissa.
Okej muslimernas separata familjelagstiftning kan diskuteras, men nu är det inte det faktum att det finns utövande och utövande muslimer som lever sida vid sida som är min poäng, utan att det muslimska kulturarvet i dag är en del också av hidnuernas.
Skicka en kommentar