2007-05-17

Hur definierar man "pure vegetarian"?


Jag har förgäves försökt få fram en relevant definition av begreppet "pure vegetarian", som det tolkas av religiösa hinduer.

Ungefär så här trodde jag att det var: Först och främst inte kött, fisk eller ägg, kanske inte heller lök, vitlök och svamp. Dessutom ska ett "pure vegetarian"-kök och dess kock vara helt dedicerat till detta och inte till exempel parallellt laga kött etc till andra gäster.

Är det en korrekt definition? Nåt att tillägga eller dra bort? Bör man till exempel också följa ayurvediska principer om rätt mat för rätt typ av människa för att det ska bli "pure veg"?

Alla som vet kan väl bidra!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lök och vitlök!? Ägg har ju alltid varit en basvara i ett indiskt vegkök, några speciella tillredningsregler har jag heller aldrig stött på.

Som du var inne på tidigare med hinduismen, någon definition finns inte. Man kan säkert hitta en guru som har den striktast tänkbara definitionen av vegetarianism. Religiösa regler i Indien blir aldrig allmängiltiga och således inte heller definitionen på vegetarianism.

Gustaf Redemo sa...

Eftersom ägg inte är tillåtet i Pushkar antar jag att det hör hemma inom pure vegetarian. Lök och vitlök vet jag är problem eftersom de ökar "elden" i kroppen. Jag tror du ska kika efter de ayurvediska definitionerna. Samtidigt har det också med vilken tid man äter vissa frukter etc. på dagen. Jag minns t.ex. en guru som sa att man inte skulle äta papaya på kvällen eftersom det ökade "elden".

Gustaf Redemo sa...

Ägg hör alltså inte hemma under en pure vegetarian dish. Efter en genomläsning av min kommentar ser jag att det är lätt att missuppfatta vad jag har skrivit.

Leta i Indien Online