Rapporter och kommentarer från det moderna och det traditionella Indien av Per J Andersson, författare, Indienresenär, nyhetsredaktör på Vagabond och 2010 utsedd till Årets Journalist.
2008-01-31
Begränsa bilismen i Delhi
Indiens stora miljöproblem är inte den ökande bilismen, utan regeringens miljö- och transportpolitik.
Det säger Sunita Narain som leder Indiens framgångsrika Centre for Science and Environment (CSE) i New Delhi.
Miljöcentret lyckades för några år sedan driva ett förbud av användning av diesel i huvudstadens bussar, taxibilar, lastbilar och rikshor ända till Högsta domstolen - vilket ledde till ett totalt dieselförbud 2002. Idag går alla dessa fordon på naturgas. Det är förmodligen världens hittills radikalaste miljöreform när det gäller transporterna i en stad.
I år, då indiska Tata Motors lanserat en 16 000-kronors folkbil, Tata Nano, och bilismen ökar i allt högre tempo, kräver Sunita Narains center att regeringen slopar skatten på bussbiljetter.
- Vi tror starkt på att (indiska regeringens) nuvarande politik inte tillräckligt beaktar de sociala, miljömässiga och hälsomässiga effekterna av den ökande bilismen, säger Sunita Narain.
Varför, frågar hon sig, beskatta bussar, som står för 60 procent av alla persontransporterna i Delhi? Varför inte begränsa bilismen ytterligare och göra det ännu billigare att resa kollektivt?
Samma fråga kan ställas i Stockholm, Göteborg, Malmö, ja i alla världens storstäder.
Med tanke på tidigare miljösegrar tror jag att hennes krav kommer att uppmärksammas. Nästa radikala miljöbeslut kommer nog inte från Stockholm, utan från Delhi.
Läs mer om Sunita Narains miljöcenter på deras hemsida.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar