2008-09-16

Tåg från Europa till Indien och Bangladesh


Hur långt kommer man i världen med tåg? Transsibiriska känner du till, men det finns en sydligare väg österut.

Författaren Paul Theroux reser i den fascinerande reseboken Den stora järnvägsbasaren (1975) med tåg från London via Istanbul till Asien. Sedan dess har krig och konflikter försvårat, för att inte säga omöjliggjort Theroux klassiska tågrutt.

Nu är läget ljusare – och en tågresa från Narvik i Nordnorge till Dhaka i Bangladesh är fullt möjlig.

Sista felande länken – tågresan mellan Kolkata (Calcutta) i Indien och Bangladesh nyöppnades så sent som i mitten av april i år.

Så här reser du:

Dag 1-5: Narvik–Stockholm–Köpenhamn–Istanbul
Tåget avgår 10.57 och är efter byte i Boden framme i Stockholm 7.45 nästa morgon. Därefter tar du X2000 till Malmö och Öresundståget till Köpenhamn. Bara tre byten och drygt 50 timmar senare är du framme på Sirkecistationen i Istanbul. Hela resan från Narvik till Istanbul blir ganska dyr – kanske 4#000–5#000 kronor – men bjuder för övrigt inte på några stora problem.

Dag 6-9: Istanbul-Teheran
Ta en färja över Bosporen till Haydarpasastationen på asiatiska sidan och hoppa på bekväma Trans-Asia Express, som avgår varje onsdag och tar tre dagar. Resa med plats i sovkupé: 500–600 kronor.

Dag 10–11: Teheran-Kerman

Ta nattåget som går från Teheran varje dag klockan 16.45 och anländ i Kerman 5.50 nästa morgon. Bekväma luftkonditionerade 4-bäddskupéer. Biljetten är mycket billig: 140 kronor.

Dag 11: Kerman-Bam

2004 förlängdes järnvägen till Bam. I Kerman hoppar du därför på Bamtåget som avgår 8.30 och är framme 11.30. En vacker resa genom öknen. Kostar löjligt lite, bara 30–40 kronor.

Dag 11-12: Bam-Zahedan
Ok, nu kommer ett till glapp mellan rälsbitarna. Mellan Bam och Zahedan nära pakistanska gränsen får du än så länge ta bussen, som avgår 20.00 och anländer 4.00 nästa morgon. Men redan i slutet av 2008 beräknas ny räls ligga på plats och du kan skippa bussen och ta tåget istället. 50 kronor.

Dag 12–13: Zahedan-Quetta

Klockan 8.30 den 3.e och 17:e i varje månad avgår ett tåg från Zahedan som anländer i Quetta i Pakistan 15.20 nästa dag. Enkla sittvagnar, inga liggvagnar, ingen restaurang. Ladda med matsäck och mycket dricksvatten. Biljetten kostar ett par hundra. Det händer att tåget ställs in på grund av oroligheter. Förbered dig på några veckors väntan i Zahedan.

Day 13–14: Quetta-Lahore
Ta Quetta Express till Lahore. Går dagligen, tar 24 timmar, är bekvämt och har luftkonditionerade sovkupéer. Kostar drygt 200 kronor.

Dag 14: Lahore–Amritsar

Två gånger i veckan går Samjhota Express, som tar sju timmar till Amritsar i Indien. Tåget fortsätter direkt till Delhi. Men vila ut en natt på hotell och besök sikhernas fantastiska Gyllene tempel. Finns biljetter i alla klasser, men luftkonditionerad andra klass går på cirka 200 kronor.

Dag 15: Amritsar-Delhi
Många tåg att välja mellan, både dagtåg och nattåg. Räkna med 150 kronor.

Dag 16–17: Delhi–Kolkata (Calcutta)
Ta nattåget Rajdhani Express till Kolkata. 300 kronor med liggplats.

Dag 17–18: Kolkata–Dhaka
Maitreyi Express – Vänskapsexpressen – går sedan mitten av april i år – efter 43 års uppehåll – från Indien till Bangladesh huvudstad. Resan tar 13 timmar, varav fyra–fem timmar ägnas åt pass och tullkontroll. 200–300 kronor i bekväm klass.

Slutsats
Voilá, 18 dagar efter att du klev på tåget i Narvik och över tusen mil från Nordnorge befinner du dig i Bangladesh huvudstad. Totalpris: mellan 6 000 och 7 000 kronor enkel resa. Okej, det är billigare att flyga, men tåget är miljövänligare – och efter resan har du stoff att skriva en uppföljare till Theroux klassiska reseskildring.

Tidigare publicerad i resetidningen Vagabond.

4 kommentarer:

Jonas Eriksson sa...

Det låter enormt spännande att åka tåg genom dessa regioner. Och när man väl kommer till Istanbul så kostar det ju verkligen ingenting...

Jag adderar det på min redan nu långa lista över tänkbara resmål.

Tack för bra tips.

Jonas

Anonym sa...

Tack för att du har gjort min dröm möjlig! Flygrädd som jag är så ser detta klart bättre ut, även fast det känns lite smått farligt att åka genom pakistan och att det säkert är större risk att dö om man åker tåg än flyger =)

Har du själv gjort den här resan? Om så, hur var den?

Per J Andersson sa...

Har tyvärr inte gjort tågresan själv. Läs och res ska göra den i organiserad form i juni. Lite annorlunda rutt, men ändå tåg/båt/buss Stockholm-Delhi.

Isa sa...

En fråga, vet du var jag hittar tidtabellen för sträckan Kolkata-Dhaka? Har sökt och sökt men hittar inte..

Leta i Indien Online