2008-09-02

Trygg nattpromenad i indisk megastad


Det är lugnt. Säkert. Inget att oroa sig för.

Så kan man sammanfatta säkerhetsläget i de flesta indiska miljonstäder, ja även megastäder med över tio miljoner invånare, som Delhi, Bombay och Calcutta.

Att promenera mitt i natten i dessa städer med sina väldiga kontraster mellan fattiga rika borde vara livsfarligt för alla som kan uppfattas som värda att rånas. Så är det ju i många andra storstäder i fattiga länder.

Men inte i Indien. Varför? Kanske på grund av hård social kontroll, kanske på grund av respekt för lagen. Nja, den nyanserade analysen återstår att göras.

I går kom dessutom statistik som visar att brottsligheten i Bombay minskade med 40 procent mellan 1984 och 2007, medan stadens befolkning under samma period växte med ungefär 60 procent.

Omöjligt, tänker man. Och kanske är det glädjestatistik. Kanske rapporterar inte polisen allt man ser, eftersom man har ett direktiv över sig om att få ner brottsligheten. Kanske är den nya glädjande statistiken bara ett sätt att blidka politikerna.

Men faktum kvarstår. Man är inte rädd att promenera genom Bombaynatten. Risken för att utsättas för våld och rån är försvinnande liten.

Läs mer om den nya brottsstatitiken från Bombay.

1 kommentar:

Anna sa...

Det dar har jag funderat pa manga ganger. Jag har inte varit radd manga ganger i i den indiska natten.

(Forutom harom veckan nar jag i kolmorkret 5 meter utanfor vart hus traffade pa en indisk bison som var over 2 m hog - da blev jag desto raddare dock)

Bra blogg forresten - nu prenumererar jag!

Leta i Indien Online