2009-02-18

En typiskt indisk nyhet


För några år sedan ombord på en skranglig buss som kämpade sig fram på en gropig landsväg i Madhya Pradesh läste jag med möda en hyfsat stor artikel i Central Chronicle, en av Bhopals dagstidningar. Den handlade om en kongress för jultomtar som hölls någonstans i norra Sverige. I Jokkmokk eller Kiruna tror jag det var.

När jag kom hem till Sverige frågade jag mina vänner om de hade hört talas om jultomtekongressen i Norrbotten. Ingen hade det.

Tänker på det där jultomtemötet när jag läser nyheten från AFP om 5 000 ormtjusare som igår demonstrerade i Calcutta. Ormtjusare från hela Västbengalen hade samlats för att protestera mot att myndigheterna vill ta ifrån dem deras levebröd.

Sedan lagar ämnade att skydda vilda djur antogs vid slutet av 1990-talet har de närmare en miljon indiska ormtjusarna klagat över svårigheter att försörja sig. Lagarna förbjuder kommersiellt utnyttjande av vilda djur, bland annat ormar.

Protesten i Calcutta var organiserad av ormtjusarnas fackförbund, som arbetar för ett undantag från förbudet och för att ormtjusarna ska ha rätt att utöva sitt traditionella yrke som ofta gått i arv från far till son.

Jag tror varken att jultomtekongressen eller ormtjusardemonstrationen är påhittade.

Men de säger en del om glasögon inställda på exotism som utländska journalister har på sig när de scannar sitt bevakningsland på spännande nyheter.

En gång frågade jag en indisk vän i Delhi vad som är den tristaste och mest seglivade klichébilden i väst av en indier.

Han svarade: en ormtjusare.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online