2009-02-16

"Turisten är gud" ska locka fler att besöka Indien


Så här års brukar det mesta vara fullbokat på de populäraste indiska turistdestinationerna. Men i år är det glesare mellan turisterna.

Nedgången har drabbat såväl Goa och Kerala som det nylanserade lyxchartertåget Royal Rajasthan on Wheels.

Nedgången är dessvärre historiskt stor. Turistanalysföretaget Crisil kom med en rapport i januari som visar att beläggningen på indiska hotell står inför sin största minskning på mer än ett decennium.

I turistbranschen i Indien skyller man nedgången dels på den globala finanskrisen, dels på terrorattentatet mot Bombay 26 november 2008, då två lyxhotell attackerades och över 170 människor dog

– I december, strax efter Bombaydådet, avbokade 22 procent av våra resenärer, säger Dhruv Shringi, vd för indiska researrangören Yatra.com Travel.

I Kovalam, Keralas populäraste badort, brukar det så här härs vara fullbokat. I år är bara 60 procent av hotellrummen bokade.

Inkomsterna från turism står för drygt sex procent av Indiens BNP. I december 2007 besökte 596 560 utländska turister Indien. I december 2008 var de tolv procent färre, bara 522 000.

Redan innan nedgången har Indien extremt få utländska turister jämfört med länder som Thailand och Malaysia. Skälet är att landet dessvärre dras med många fördomar bland presumtiva västerländska besökare. Turister räds: magsjuka, trängsel, obeskrivlig fattigdom, tiggare ... listan kan göras lång.

- Indien ger inte valuta för turistpengarna., säger Himmat Anand,vd för Diethelm Travel India och syftar framför allt på de undermåliga flygplatserna, de rangliga tågen och de gropiga vägarna.

- Det finns en strutsmentalitet bland oss (i resebranschen) om att allt är okej, säger han, enligt Reuters.

För att råda bot på nedgången lanserar turistbyrån nu en ny annonskampanj med en av Indiens mest kända filmskådisar. Budskapet är: Gästen/turisten är gud! Sloganen är inspirerad av den hinduisk-religiösa strofen Atithi devo bhavah.

Kampanjen innehåller bland annat fri utbildning i hyfs, vett och ettikett för alla (taxichaffisar, butiksägare, guider etc) som kommer i kontakt med utländska turister. Budskapet i utbildningen: uppträd trevligt så återvänder turisterna - och deras pengar.

- Vårt mål är att utveckla Indien till ett globalt (turistdestionations)varumärke, säger Amitabh Kant på turismdeaprtementet, enligt International Herald Tribune.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online