2009-03-14

Bombay Noir


Vad är den sanna bilden av Indien? Framgång eller bakslag? Nu är tvisten avgjord. Svaret är: det finns ingen korrekt bild, bara en serie motsägelser.

Vikas Swarups debutroman ”Vem vill bli miljardär?” handlar om slumpojken som vinner högsta vinsten i ett frågeprogram i tv. Den var ett försök att säga flera saker samtidigt om ett land i snabb förändring. Callcenter, pogromer, IT- och byggboom, glamour och slum. Trots mångtydigheten var det för många indier en chockerande bild, även om det dröjde tills boken förvandlades till filmen ”Slumdog Millionaire”, nu åttafaldigt Oscarsprisbelönt, innan den indiska reaktionen kom. Filmen kritiserades framför allt för att saluföra indisk slum i väst.

Efter succén på Oscarsgalan verkar dock alla älska filmen, inklusive regeringspartiet som i måndags slog fast att filmens framgångar är en del av det kreativa, presterande Indien. Jag gillar det, trots populismen. Det innebär att man anammat det motstridiga.

Om det finns en indisk litterär trend så är det böcker som ger en komplex och ganska mörk bild av det moderna. Aravind Adiga vann Bookerpriset i höstas för den rasande romanen ”The White Tiger” om en fattig pojke som via list, mord och entreprenörskap förvandlas till framgångsrik företagsledare – ett globalt koncept, skulle lika gärna kunna handla om familjen Kennedy på uppgång i efterkrigstidens Amerika.

Bara några månader efter debuten släppte Adiga uppföljaren ”Between the Assassinations”: en novellsamling om klass, kast och rasism i en fiktiv sydindisk småstad på 80-talet – en samling berättelser som India Today beskrev som ”råa, arga och hungriga”.

Adigas båda böcker säljer stort i Indien, liksom Tarun J Tejpals ”The Story of my Assassins” – en berättelse om en journalist som en dag vaknar av morgonnyheterna i tv som berättar att yrkesmördare försökt döda honom och gripits. En story lik författarens egen. Tejpal, redaktör för nyhetsmagasinet Tehelka, mordhotades och levde med polisbeskydd sedan hans tidning 2001 smygfilmat försvarsministern när han accepterade mutor från en fiktiv vapenhandlare.

Mordhoten gjorde honom rikskänd som grävande journalist. Nu gör han succé som författare. Om hans debutroman ”The Alchemy of Desire” skrev Sir V S Naipaul: ”Äntligen, en ny och brilliant originell roman från Indien”.

En annan indisk exilförfattare, Pankaj Mishra, anser att Tejpals nya roman ”tagit indisk engelskspråkig litteratur till en ny och mycket högre nivå”. Boken får beröm för att den skildrar en värld som varken briljerar eller ruttnar, en värld ”som är som den är”, där förövare ibland är offer och offer ibland förövare.

Publicerad i DN 7 mars.

Läs varför Tarun J Tejpal tycker att Slumdog Millionaire är en film i misionärsställning.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online