2010-02-16

Lassi på Om Juice Corner i Jodhpur


Livet är inte bara politik och ekonomi.

Livet är också lassi.

På Om Juice Corner vid klocktornet och ingången till gamla stan i Jodhpur finns Indiens bästa. Den anspråkslösa kiosken med några trasiga plaststolar ute på gatan fanns när jag var här 1984, har funnits i alla år sedan dess och finns ännu.

Mitt minne från gång till gång om att lassin här är den bästa som kan få tag sviker mig inte. Verkligheten håller vad minnet lovar: deras mangolassi är god, deras kardemummalassi är godare och deras saffranslassi med hela saffrans/krokuspistiller som flyter på ytan (till ett värde i Sverige av minst en femtiolapp) är godast.

Denna eftermiddag dricker jag två: en stor med saffran (sex kronor) och en liten med kardemumma (4 kronor) och tänker att denna enkla gatukiosk slår världens alla svindyra finkaféers och finhotells försök att göra lassi och smothie och ta fem-tio gånger så mycket betalt.

All lyx här i livet är inte bara för de rika. Vilken tur!

1 kommentar:

anso sa...

Å så rätt du har! Detta är mitt favoritställe för Lassi.

Leta i Indien Online