2008-04-29

Indiska sexvanor avslöjade


Om man säger till en bildad indier att Indien är ett puritanskt land brukar de svara med att de har de nästan 2 000 år gamla erotiska texterna i Kama Sutra och de 1 000 år gamla erotiska skulpturerna i Khajuraho. Där är sexscenerna varken förvandlade till symboler eller försedda med skygglappar som ger signaler om ett samhälle som räds sexualiteten. Och hur kan man beskriva ett land med 1,1 miljarder invånare ("vi, om några, vet väl hur man gör barn, he, he ...") som sexuellt puritanskt?

Men att det fanns en palatskultur för flera tusen år sedan som verkade ha ett öppet förhållningssätt och att folk idag gör många barn inom äktenskapet är en sak. Att inte ens gifta par promenerar hand i hand eller ses kramas offentligt är en annan. Till och med den mest försiktiga kroppskontakt mellan man och kvinna inför åsynen av andra är fortfarande praktiskt taget tabu.

Kondomföretaget Durex globala sexundersökning från 2005 talar ett tydligt språk: den genomsnittliga sexdebutåldern i Indien 19 år och 1 månad. (Värdsgenomsnitet är 17,3 år. I Sverige är genomsnittsåldern för sexdebuten 16,1 år.)

Samtidigt är den genomsnittliga åldern för giftermål låg i Indien. Tidigast gifter sig outbildade och fattiga på landsbygden. Utbildade kvinnor i städerna väntar ofta allt längre att gifta sig av det enkla skälet att det är svårt att kombinera karriär med barn.

Kama Sutras kärlekslära är dessutom praktiskt taget död i Indien. På frågan om man någon gång praktiserat tantrisk sex svarar bara 2 procent av indierna i undersökningen ja. Till och med protestantiska Sverige har fler utövare av tantrisk sex i Kama Sutras anda än Indien: här svarade 3 procent ja på den frågan. I Honkong är världsledande på "indisk sex": här har 75 procent testat Kama Sutras yogaliknande samlagsställningar.

Några oomtvistade slutsatser:

1. Genomsnitts-indiern gifter sig tidigt.
2. Genomsnitts-indiern gör sin sexdebut sent.
3. Genomsnitts-indiern har sällan sex innan de gifter sig.
4. Indiens sexuella kulturarv tas inte på allvar.

Samtidigt är Indien inte längre det där landet där man aldrig ser halvnakna människor på bild. Reklam som riktar sig till medelklassen spelar numera ofta på sexuella teman, precis som i väst.

I Bollywoodfilmerna finns dock fortfarande ett kodspråk: inga explicita sexscener, men danser och sånger som är koreograferade dansversioner av sexscener - alltså ett slags symbolisk sex.

Sammantaget bäddar detta för stor tonårsfrustration.

Dels matas indiska ungdomar med samhällets värderingar om att sex före äktenskapet är syndigt, fult och för flickor i vissa fall till och med en social katastrof med förödande personliga konsekvenser.

Dels matas de med bilder från en alltmer sexualiserad reklamvärld.

Durex undersökning omfattar både fattiga och rika. Men frågar du runt bland medelklassungdomar i storstäderna är bilden en annan: där har nya värderingar brytit in och där gäller definitivt inte längre tabut om att vänta med sex till bröllopsnatten.

Ladda ner Durex undersökning.

Inga kommentarer:

Leta i Indien Online